Mor och far, Jakob på besök och Glasgow in ice/horseback



Nu har det verkligen satt igång. Det lyser lampor över hela stan, i varje skyltfönster skimrar det av glittriga prydnader och vart man än vänder sig hittar man små julhälsningar. Glasgow har aldrig varit juligare. På George Square har det verkligen nått sin kulmen med blinkande belysning i alla tänkbara färger, ett litet tivoli och en isbana! Något vi givetvis vill utnyttja till max, därför blev det en härlig kväll igår on ice med de andra utbytesstudenterna vi lärt känna här. Jag och Pauline vågade oss till och med på en liten runda i karusellen, som ni ser. Väldigt spännande må jag säga. Vi fortsatte sedan kalaset i vår lilla våning tillsammans med Geraldine, Julie (fransyskor) Florian, Daniel, Caroline och Sofie (tyskarna). Det bjöds på glögg med russin och mandlar, pepparkakor och till och med lite romantik.. En härlig kväll med andra ord!

De senaste veckorna har jag även fått besök av mina nära och kära. Det började förra torsdagen då mamma och pappa anlände till Glasgow. Vi hade en helmysig helg fylld med både kultur, shopping och MAT! Oj, oj, oj, man kan ju tro att de tänkte göda mig och sälja mig. Det blev Starbucks minst en gång per dag, lunch på nån pub och restaurangmat varje kväll. Svulligt? Ja, men oh så gott! När vi inte åt försökte jag visa mina kära päron Glasgow. Bland annat besökte vi den stora och jättegamla katedralen här, det är verkligen vackert där inne.. Och en riktigt maffig kyrkogård ligger på en kulle bakom.  Sen tog vi såklart några vändor på shoppinggatorna och även en tur till West End (och åt) på lördagen. 



Sen kom Jakob en runda till mig, tisdag till torsdag. På onsdagen var vi i Edinburgh och åt på Bella Italia (tips från Anne) och efter det begav vi oss ner under jorden! Det visade sig att den gamla staden ligger gömd där nere. Vi hade en mycket pratglad guide som berättade både det ena och det andra om livet i det gamla Edinburgh, bland annat hade de "tapeter" som var gjorda av hästhår, vatten och människoaska. Läskigt. 


Ikväll ska vi på ett födelsedagskalas hos nån kanadensare som vi aldrig träffat. Det blir ju intressant att se vad det kan vara för partaj. 

17 dagar kvar tills jag kommer hem till Svedala nu. Tjingeling!

/Julia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0