Första skoldagen

Hallå världen. För första gången sedan vi anlände till Euro Hostel kan jag sitta här, på plats i matsalen, och surfa på nätet. Toppen! Mina vanliga skor var (såklart eftersom det regnar) helt dyngsura så alternativet hade varit att trippa över till McDonalds med pumpsbeklädda fötter.. Fint, men inte helt smidigt. Så nu sitter jag, Eva och Pauline och stirrar på våra fina mac datorer.

Men! Första skoldagen! Det har varit en helt galen dag. Vi gick upp kl 06.00 för att göra i ordning oss för denna stora dag, strax innan sju sprang vi in i matsalen och snodde åt oss några toastbröd innan vi i samlad trupp vandrade vidare till stationen i ett stilla duggregn. Väl där försökte vi hitta tåget som gick till Ayr (där vårt campus ligger) som tydligen skulle avgå från platform 11,12 eller 13. Så vi frågar en kvinna som vänligt pekar på ett tåg och säger att "yes, that's the train to Ayr". Nöjda och glada att vara i tid sätter vi oss tillrätta i tåget som vi trodde gick till Ayr. Men ack va fel vi hade. Så vi fick resa oss upp igen, springa till en annan perrong och kom då, till slut, på rätt tåg.

När vi sedan stegade in på den ovanligt sunkiga skolan (efter tågresan på en timme och en taxiresa från stationen) ser vi oss förvirrat omkring. Ni kan ju tänka er själva hur det såg ut, en grupp på 8 svenskar som står och glor och inte har en aning om vart de ska, för att sedan gå åt ena hållet, sedan bli visade att vi ska åt ett helt annat. Vi följer, ganska stressat eftersom vi är sena, de direktiv vi fått och hamnar på en skum avdelning där det ligger folk i sjukhussängar (det var en docka insåg vi efter många förskräckta utrop). lite lagon skrämda fortsätter vi neråt och hamnar till slut rätt.

Dagens slutsats: Skottar är inte särskilt bra på att ge vägbeskrivningar

Men men. Annars verkar det väl okej.. Vi kan ju inte avgöra undervisningen än, men jag hoppas på det bästa. Vi har träffat lärarna och fått lite information om kusrserna. Antagligen, om jag får som jag vill, kommer jag läsa två typ "fine art"-kurser (Advanced Visual Creativity + Figurative Studies) och en kurs i flash/animering (Digital Media). Vad jag fattat det som i alla fall, man vet ju aldrig riktigt vad de säger här borta. I alla fall, om det blir så kommer vi läsa två kurser med treorna och en med tvåorna. Men vi får se hur det blir.

Den första veckan verkar vara enbart för de som är nya studenter, vilket inkluderar oss utbutesstudenter. Så vi har inte träffat så många klasskompisar än. Men när vi var på en liten informationsstund för internationella studenter träffade vi en norrman. Kul kul. Fast han gick inte på skolan, han var bara där med sin kanadensiska flickvän. Antagligen kommer vi bjuda dem på vår inflyttningsfest, vore ju kul om det blev nån mer än vi åtta svenskar! Vi ska ha glamourtema är det sagt, så hattarna på! Själv ska jag ha fjädrar i huvudet.. Oh la la. 

Efter tågresan hem gick vi direkt till Burger King.. Aj, aj, aj. Jag längtar tills vi får vårt eget kök. Efter att ha fått lite bukfyllnad knallade vi vidare till sommerfield, mataffären vi brukar handla på. Följande inhandlades: grövre bröd och juice till morgondagens frukost, bananer och vindruvor (äpple har jag redan på rummet). Se där mamma, jag gör så gott jag kan. Käkar grönsaker när det går, oftast blir det hela paprikor eller tomater. Mums. 

Idag fyller Anne år!! Grattis till henne! 21 år, det oslagbara som Jakobs pappa brukar säga.

Ha det härligt.

/Julia


Kommentarer
Postat av: Timon

Hörruduru, fler bilder. och du, när kan jag komma?

tänkte planera in lite London och lite glasgow i kalendern nu!

2008-09-16 @ 14:32:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0